بید زدگی یا بید خوردگی فرش چیست؟

۵
(۱)

قالیشویی : تا به حال شنیده‌اید که فرش را بید زده باشد؟ بله این یک اتفاق رایج و معمول در فرش‌های دستبافت است. این مشکل زمانی ایجاد می‌‌شود که حشره بید در بین الیاف فرش دستبافت تخم گذاری کند. با اینکه عمر این حشره حدود ۳ هفته است در طول ۳ هفته بیش از ۱۰۰ تخم می‌گذارد که در صورت بیرون آمدن حشره از آن و تغذیه از پروتئین موجود در الیاف فرش در مدت زمان کوتاهی چیزی از فرش دستبافت شما باقی نخواهد ماند. درصورتیکه در فاصله کمی بعد از بید خوردگی متوجه آن شوید احتمال اینکه فرش قابل تعمیر باشد وجود دارد. اما درصورتی که این مشکل پیشرفته باشد در برخی موارد امکان ترمیم فرش وجود ندارد و یا کاری بسیار دشوار است.

پیشنهاد مطالعه: آیا می توان فرش دستباف را با شامپو فرش تمیز کرد؟

بید زدگی یا بید خوردگی فرش چیست؟

چگونه تشخیص دهیم که فرش بید زده شده است؟

به طور معمول نشانه‌های بید زدگی خیلی سریع مشخص نمی‌شوند و مدتی زمان لازم است تا این مشکل نمود ظاهری پیدا کند. برخی از مهمترین نشانه‌های بید زردگی عبارتند از:

زمانی که روی فرش حشرات ریزی می‌بینید که در تردد هستند. این حشرات معمولا زرد رنگ هستند.

بیدها در زمان استفاد از پروتیین فرش روی فرش تار می‌تنند. درصورتیکه تارهای سفید و نازکی روی بخش‌هایی از فرش مشاهده شد این به معنی وجود بید در بین الیاف فرش شماست.

وجود لکه‌های سفید رنگی که بزرگتر می‌شوند نشان از وجود بیدها است. این لکه‌ها همان تونل هایی هستند که بیدها برای حرکت در بین الیاف فرش ایجاد می‌کنند.

وجود ذراتی به رنگ خاکستری روشن بر روی فرش نشانه‌ای از وجود بید است.

ایجاد تغییرات در پشت فرش( ایجاد حالت خوردگی) یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های وجود بید است.

سست شدن الیاف فرش نیز نشان از وجود بید است. درصورتیکه در زمان جاروکشیدن متوجه شدید که الیاف فرش به راحتی جدا می‌شود به معنی وجود بید است.

راه‌های جلوگیری از بید زدگی فرش

جریان هوا در خانه را حفظ کنید. بهتر است هر چند ماه یکبار فرش‌ها را تا زده تا قسمت پشت آن نیز هوا بخورد. وجود جریان هوا در فضا احتمال بیدزدگی را کاهش می‌دهد.

نظافت منظم فرش یکی درگر از راه‌های جلوگیری است. بهتر است در فواصل زمانی مشخص زیر فرش نیز تمیز شود. ضدعفونی و نظافت سرامیک‌ها و بخش‌های پشتی فرش مانع از رشد بید و بیدزدگی فرش می‌شود.

از قرار دادن فرش در مکان‌های مرطوب و تاریک خودداری کنید. درصورتیکه فرش شما در انباری نگهداری می‌شود بهتر است از خشک بودن فضا اطمینان حاصل کنید و از نفتالین در بین الیاف فرش استفاده کنید. این کار مانع از رشد بیدها می‌شوند. در زمان استفاده از نفتالین بهتر ایست از دستکش استفاده نمایید. زیرا نفتالید یک ماده شیمیایی و مضر است و ممکن است مشکلات و اسیب‌های پوستی، چشمی و تنفسی برای انسان ایجاد کند.

می‌توانید از کافور نیز برای دور کردن این حشرات استفاده کنید. برای استفاده از کافور ابتدا فرش را تمیز جارو زده و سپس کافور را روی الیاف فرش ریخته و ان را لوله نمایید. این کار نیز مانع از رشد بید در فرش شده و سلامت آن را حفظ می‌کند.

درصورتی که فرش شما در حال استفاده است و با مشکل بید زدگی رو به رو شده است و رنگ آن نیز تیره است می توانید از تنباکو در زیر فرش استفاده نمایید. دقت داشته باشید که درصورتیکه فرش شما به رنگ روشن است از تنباکو استفاده نکنید. زیرا باعث تغییر رنگ در فرش‌های روشن می‌شود.

بید زدگی یا بید خوردگی فرش چیست؟

بهترین روش چک کردن دوره‌ای فرش است. درصورتیکه فرش ما به تازگی با مشکل بیدزدگی رو به رو شده باشد می‌توانید به راحتی این مشکل را حل کنید. هرچه سریعتر متوجه شوید مشکل بیدزدگی راحت تر حل می‌شود. در صورت بروز مشکل بهتر است سریعا برای ریشه‌کن کردن بیدها اقدام کنید. سپس فرش را به یک مجموعه معتبر بسپارید تا آسیب‌های آن جبران شود. درصورتیکه فرش شما با مشکل بید زدگی رو به رو شده است بهتر است خیلی سریع از محلول ضد بید ایتفاده کنید و فرش را در هوای ازاد یا سرو بگذارید. این کار باعث ازمیان رفتن بیدها می‌شود.

درصورتیکه قرار است فرش‌ها در انبار نگه داشته شود بهتر است دمای انباری متعادل باشد. بیدها در دمای بالا به راحتی رشد پیدا‌می کنند.

نتیجه گیری

بیدها حشرات ریز و زرد رنگی هستند که از پروتئین موجود در الیاف فرش‌های دستبافت تغذیه می‌کنند. استفاده و نگهداری فرش‌های دستبافت در محیط‌ نا مناسب با دما و رطوبت نا مناسب می‌تواند باعث ایجاد مشکل بید زدگی شود. بهترین راه حل بررسی دوره‌ای فرش‌ها و اقدام سریع برای جلوگیری از رشد و گسترش بید است. در صورتیکه برای مدت طولانی قرار نیست تا از آن استفاده کنید در بین الیاف فرش از کافور و نفتالین استفاده کنید تا مشکلی ایجاد نشود. همچنین از قرار دادن فرش‌ها در محیط‌های تاریک و مرطوب و بدون تهویه مناسب خودداری کنید. این کار زمینه را فراهم می‌کند تا سرعت رشد بیدها افزایش یابد. همچنین درصورتی برای رفوی فرش سریع اقدام شود به راحتی قابل ترمیم است.

امتیاز شما

میانگین امتیازها ۵ / ۵. تعداد امتیاز ها: ۱

آخرین مطالب سایت

بهترین قالیشویی در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *